איך לקבל 100 במבחן – הדברים הקטנים שיעשו את כל ההבדל

ללמוד למבחן ולהצליח בו זה דבר אחד, אבל התשובה לשאלה איך לקבל 100 במבחן זה כבר משהו אחר לגמרי שדורש הרבה מיומנות.

ולכן, בפוסט הזה ננסה לענות על השאלה הקשה איך לקבל 100 במבחן. אבל לפני שתקראו אותו, אני ממש מציע לכם גם לקרוא את הפוסט הזה, שבו הסברתי מה כדאי לעשות כדי להצליח במבחן באופן כללי.

מאחר וכאן, ניגע בעיקר בכמה טיפים מתקדמים יותר בשביל לקרב את הציון שלכם ל100, וכאן אצא מנקודת הנחה שבאופן כללי אתם כבר לומדים לא רע ועם ציונים לא רעים.

בשביל לקבל 100 במבחן לא מספיק לדעת את החומר – צריך הבנה עמוקה!

בניגוד למה שכתבתי בפוסט הזה, שבו אני מדבר על איך להצליח במבחן באופן כללי, בשביל להצליח לקבל 100 במבחן, חשוב מאוד שתהיה לכם הבנה עמוקה של החומר.

למה הכוונה בהבנה עמוקה?

זה כמובן תלוי בחומר שאותו אתם לומדים. אם זה למשל מתמטיקה, אז אתם צריכים להיות מסוגלים “להרגיש” את החומר ולהבין אותו אינטואיטיבית ולא רק לזכור איך לפתור סוגים שונים של שאלות, אלא ממש להרגיש את זה.

אתם צריכים להיות מסוגלים להסביר את החומר לכל אחד מ-0, כמעט כמו שהמורה או המרצה שלכם עושה. אם תהיו ברמת ההבנה הזאת, הסיכויים שלכם להצליח יעלו מהותית.

אותו הדבר גם לגבי מקצוע הומאני כמו היסטוריה. אתם צריכים להכיר את החומר כמו את כף היד שלכם. אתם צריכים לזכור כל פרט וכל דבר שקרה כאילו אתם הייתם שם בעצמכם.

ברמת השליטה הזאת, סביר שלא יהיו שאלות שיצליחו להפיל אתכם.

איך מגיעים לרמה כזאת של הבנה?

לצערי, אין באמת נוסחת קסם והתשובה היא המון תרגול וחזרה על החומר. ככל שתחזרו יותר על החומר, על ההרצאות ועל מגוון רחב יותר של שאלות, רמת ההבנה שלכם תעלה.

תנסו לתרגל גם שאלות מעמיקות ולא רק שאלות שטחיות, ותנסו להעמיק בחומר ו”להרגיש” אותו כמה שיותר. כמובן, שכדי לעשות את זה כמה שיותר יעיל, צריך ללמוד לאורך כל השנה או הסמסטר ולא רק לפני המבחן, כי ככה החומר שוקע טוב יותר.

בנוסף, כדאי גם למצוא מה היא שיטת הלמידה שעובדת הכי טוב בשבילכם לאותו הנושא ושאיתה אתם מבינים את החומר בצורה הכי טובה שיש.

מיד אסביר איך לעשות את זה:

בכל נושא, שיטת הלמידה שלכם צריכה להיות שונה

מעבר לעובדה שאתם צריכים לגלות מה היא שיטת הלימוד שעובדת הכי טוב בשבילכם כמו שהסברתי כאן, אתם צריכים לגלות מה השיטה שהכי רלוונטית למקצוע הנוכחי שאתם לומדים.

כלומר, יכול מאוד להיות שמה שעובד לכם טוב בהיסטוריה, לא יעבוד לכם במתמטיקה או בלשון. ולסטודנטים למשל, מה שעובד טוב בקורסי מתמטיקה, לא בהכרח יעבוד בקורסים שקשורים לתכנות.

הסיבה היא כמובן שלכל מקצוע יש את הדקויות שלו ואת הדגשים שלו. לכל מקצוע יש עקרונות מנחים שונים והלך מחשבה אחר ועל כן הגיוני שצריך להתאים אליהם שיטות למידה שונות.

לכן, בזמן שאתם לומדים את החומר עוד לפני ההכנה למבחן עצמו, חשוב שתשימו לב מה המצב שלכם והאם אתם מבינים את הכול.

במידה ואתם לא כל כך על החומר בזמן הלימודים השוטפים, אתם חייבים לחשוב מה לא בסדר ולמה דברים לא עובדים. תנסו לחשוב מה אפשר לשנות כדי להתחיל להפנים את החומר טוב יותר.

אולי במקום לראות הרצאות מוקלטות אתם צריכים לקרוא את החומר כתוב מסיכומים? אולי אתם צריכים לתרגל עוד שאלות כדי שהחומר ייכנס לכם לראש טוב יותר מעבר לשיעורי הבית והמטלות להגשה?

תחשבו למה אתם מתקשים עם החומר ואיזה חלקים אתם לא מבינים ותחשבו מה אפשר לעשות שונה כדי שהחומר ייכנס לראש טוב יותר.

אתן לכם כמה רעיונות שאפשר לנסות:

  • לסטודנטים, לנסות לראות הרצאות מוקלטות של מרצה אחר. (לפעמים נבין טוב יותר מרצה אחר)
  • לבקש עזרה מחברים ולשאול אותם איך הם מבינים את החומר ומה עוזר להם.
  • לנסות לקרוא מסיכומים של חברים או אנשים אחרים. (אולי הם כתבו הכול ברור יותר)
  • לחפש סרטונים ביוטיוב על הנושא. לא תאמינו איך זה יכול לעזור לפעמים, במיוחד בתואר.
  • לנסות לסכם בעצמכם את החומר שוב פעם בכתב אם הוא עדיין לא יושב לכם טוב בראש.
  • במקצועות שצריך לשנן הרבה חומר, נסו לדבר לעצמכם בקול כשאתם קוראים סיכומים או חוזרים על החומר כדי לראות מה אתם זוכרים.
  • תנסו למצוא עוד שאלות לתרגול על הנושאים שאתם מתקשים בהם.

תרגול שיטתי ונכון הוא המלך

לא משנה כמה טיפים אני אתן לכם בשביל לקבל 100 במבחן, תרגול שיטתי ונכון הוא ללא ספק הטיפ הכי חשוב.

אם לא תתרגלו מספיק שאלות בזמן הלימודים והכי חשוב לפני המבחן עצמו, סיכויי ההצלחה שלכם לקבל 100 במבחן לא יהיו גבוהים, אפילו אם אתם חושבים שאתם יודעים את החומר טוב.

הסיבה לזה היא, שזה לא מספיק לדעת את החומר טוב ולעומק (אפילו שזה חשוב) כי אתם צריכים לדעת איך לגשת לשאלות במבחן טוב ולפתור אותן נכון.

והדרך היחידה לעשות את זה, היא בעזרת תרגול שיטתי טוב ומעמיק.

מה צריך להיות אופי התרגול:

אופי התרגול צריך להשתנות ממבחן למבחן ומנושא לנושא, אבל הנה כמה קווים כלליים שאני מציע לעקוב אחריהם בשביל לקבל 100 במבחן:

  • סטודנטים, תתחילו לתרגל לפחות שבוע לפני המבחן ועדיף שבועיים שלושה לפני. תלמידים, לפחת 4 ימים לפני ועדיף שבוע עד שבוע וחצי לפני בחינות גדולות.
  • סטודנטים, תתחילו מפתירת שאלות כלליות וחיזוק נקודות חלשות בימים הראשונים או בשבוע הראשון ותמשיכו לתרגול ופתירה של מבחנים. תלמידים, תתחילו מחזרה על החומר וכל הנושאים בו בימים הראשונים.
  • לסטודנטים, אני תמיד מציע לפתור מבחנים על זמן בימים האחרונים, לבדוק אותם ולתת לעצמכם משוב איכותי. תלמידים יכולים גם לפתור מבחנים או בגרויות אם יש, ואם לא אז פשוט לתרגל כמה שיותר שאלות כדי להגיע מוכנים.

מעבר לזה, שימו לב גם לשיטת הלימוד שלכם בזמן הלמידה למבחן. יכול להיות, שלפתור המון מבחנים אחד אחרי השני משפר אתכם בקורס כלשהו או במקצוע כלשהו, אבל במקצוע אחר אתם לא רואים הבדל ושיפור משמעותי.

ואם אין שיפור בכלל, אחרי למשל שבוע, זה סימן שמשהו שם לא בסדר. אצלי למשל, היה קורס בתואר בשם אלגברה לינארית שהחומר שלו פשוט לא הצליח להיכנס לי טוב לראש.

פתרתי המון מבחנים, אבל לא הצלחתי לראות שיפור. אחרי כשלון באחד המבחנים שנגשתי אליהם בקורס, החלפתי שיטה ובמקום לפתור מבחנים שלמים, התחלתי לפתור שאלות רוחבית.

כלומר, לקחתי בכל יום נושא מסוים ופתרתי את כל השאלות מרוב המבחנים באותו הנושא. ככה עשיתי עם כל נושא בכל יום, ורק ביומיים שלושה האחרונים פתרתי מבחנים שלמים.

שינוי הטקטיקה הזה, היה מה שגרם לי להצליח במבחן הבא ומה שגרם לי סוף סוף להבין את החומר הזה טוב, כי כשפתרתי המון שאלות מאותו הנושא, הצלחתי להבין טוב יותר את העקרונות שסובבים סביבו.

לכן, זכרו תמיד לשים לב מה עובד לכם ומה לא, וזכרו לשנות את אסטרטגיית הלמידה שלכם אם אתם לא רואים שום תוצאות בכלל.

תבינו מה בדיוק רוצים ממכם בשאלה

קורה לא פעם שלמרות שהבנתם את החומר בצורה מעמיקה ולמרות שתרגלתם המון, אתם עדיין לא תקבלו 100 במבחן או אפילו משהו קרוב לזה.

יכולות להיות לזה המון סיבות, אבל סיבה נפוצה היא שלא הבנתם מה רוצים ממכם בשאלה.

לכן, זכרו תמיד לקרוא היטב את השאלות. זה אולי משפט חרוש, אבל הוא לא נאמר כל כך הרבה פעמים סתם. אז בפעם הבאה שאתם ניגשים למבחן, אל תתנפלו ישר על התשובה.

אלא קודם כל, קראו היטב את השאלה, עצרו וחשבו מה בדיוק רוצים ממכם ואז חשבו מה בדיוק התשובה שלכם צריכה להיות. ורק לאחר מכן, תתחילו לענות.

בנוסף, שימו לב לכל מיני מילות מפתח קריטיות כמו פרט, הסבר, נמק, השווה, תכלול דוגמא ועוד.

כל מילה שכתובה בשאלה שנותנת לכם הוראות כלשהן היא לא שם סתם ליופי. לכן, שימו לב אליהן כדי שתבינו בדיוק את המשימה שעליכם לעשות ולא תפספסו דברים כמו לתת דוגמא, הסבר, השוואה, נימוק מפורט וכדומה. אם תרצו לקרוא עוד קצת על איך לגשת נכון לשאלות במבחן, הנה הסבר לא רע באנגלית.

תיזהרו מטריקים מכשילים

בהרבה מבחנים, בתואר וגם בבית הספר יש המון פעמים תופעה של שאלות מתקילות שנועדו במכוון להפיל סטודנטים ותלמידים.

ואז יכול להיווצר מצב, שאפילו אם אתם יודעים טוב את החומר, אתם תמצאו את עצמכם נופלים במבחן עצמו על שטויות פשוט כי לא נזהרתם.

ולכן, כדאי תמיד לעשות את הדברים הבאים:

  • אם התשובה לשאלה נראית קלה מידי, תמיד תוודאו את עצמכם ואת התשובה שלכם שוב כי אולי פספסתם משהו.
  • תמיד תוודאו שעניתם תשובה מלאה לשאלה ולא תשובה חלקית.
  • תמיד תוודאו שעניתם לפי כל דרישות הקורס או המקצוע. למשל, שכתבתם נכון מבחינת השפה המתמטית, או שהקפדתם על מבנה נכון של החיבור. הקפדה על החוקים חשובה לא פחות מתוכן התשובה עצמה.
  • תמיד תעברו שוב על התשובה שלכם והשאלה בסוף, כדי לוודא שלא פספסתם משהו קטן נוסף שמסתתר בהוראות. פספוסים כאלה קורים המון וזה מפיל תלמידים וסטודנטים סתם.

ניהול הזמן שלכם בבחינה חשוב לא פחות מכל השאר

מעבר לידע של החומר והבנה מעמיקה של שאלות המבחן, גם ניהול זמנים נכון חשוב מאוד כשאתם ניגשים לבחינה שלכם. הרי אם לא תספיקו לפתור את כל הבחינה, זה לא משנה כמה טוב אתם יודעים את החומר ומבינים את השאלות.

ולכן, יש כמה דברים שחשוב מאוד לשים לב אליהם כדי ללמוד לנצל את הזמן שלכם בזמן הבחינה כמו שצריך:

  • תתרגלו כמה ימים לפני המבחן, מבחנים ישנים שלמים בבית שלכם על זמן. זה ייתן לכם קצת פרספקטיבה והבנה איך עליכם להתנהל במבחן עצמו.
  • במבחן, תתחילו מהשאלות הפשוטות יותר ותמשיכו לשאלות הקשות. אם תעשו הפוך, אתם עלולים להיתקע יותר מידי זמן על השאלות הקשות ולא תספיקו להגיע לשאלות הקלות יותר.
  • עדיף שתגיעו עם שעון ותקציבו בערך מראש כמה זמן אתם מוכנים להקדיש לכל שאלה. ואם אתם רואים שאתם חורגים מאוד מהזמן הזה, תמשיכו לשאלות אחרות. בסופו של דבר, אתם רוצים לצבור כמה שיותר נקודות ולכן אין טעם להיקשר רגשית לשאלות שלא מצליחים בהן. בהמשך אם יישאר זמן, תוכלו לחזור לסעיף שנתקעתם עליו.
  • אל תתנו ללחץ של הזמן לנצח. תתייחסו לניהול הזמן שלכם בתור משהו שיטתי ואל תסתכלו כל הזמן על השעון שלכם אלא רק לעיתים, כדי לוודא שאתם בערך עומדים בזמנים. אם תתמקדו כל הזמן בשעון שלכם, זה רק יפגע בכם וילחיץ אתכם.  

תעבדו נכון בשאלות האמריקאיות

שאלות אמריקאיות יכולות להיות יותר מסוכנות ממה שהן נראות. הבעיה העיקרית איתן היא, שהן נוטות להיות נורא מכשילות ולרוב יהיו שתי תשובות שהן נורא דומות בנוסח שלהן, או שתי תשובות שהן נשמעות הגיוניות באותה המידה.

במצב כזה, יכול להיות שאפילו שאתם יודעים את החומר מעולה, אתם תטעו פשוט כי לא הצלחתם להבין טוב את נוסח השאלה או התשובה. לכן, חשוב לדעת איך כדאי לגשת לשאלות הללו ואיך צריך להתנהל מולן.

אלה השלבים שאני הייתי פועל בהם:

  • קראו היטב את השאלה כמה פעמים ותוודאו שאתם מבינים אותה היטב כמו שהסברתי קודם.
  • קראו היטב את כל אחת מהתשובות האפשריות.
  • המשיכו בשיטת האלימינציה – לרוב חלק גדול מהתשובות בהכרח לא יהיו נכונות, אז תתחילו לשלול אותן אחת אחרי השנייה
  • בדרך כלל יישארו שתי תשובות שאתם תתלבטו ביניהן. לכן בשלב הזה, שווה מאוד שוב פעם לחזור על השאלה ועל כל אחת מהתשובות, ולחשוב איזה תשובה מדויקת יותר ועונה בצורה הטובה ביותר על השאלה.
  • אם עדיין לא תהיו בטוחים, תוכלו לחזור לשאלה הזאת אחר כך. ואם אין לכם זמן, פשוט תלכו עם תחושת הבטן שלכם. תופתעו לגלות שהרבה פעמים היא לא מאכזבת.

תיכנסו לראש של כותב ובודק הבחינה

זה טיפ קצת מתקדם, אבל עוצמתי למדי. בעיקרון, לכל מורה או מרצה יש חשיבה משלו, סוגי שאלות שהוא אוהב במיוחד לחזור עליהן, ונוסח כתיבה מסוים שהוא מעדיף.

לכן, בכל מבחן באשר הוא בבית הספר או באוניברסיטה, מה שמאוד עזר לי היה לחשוב מנקודת המבט של כותב הבחינה.

במצב כזה, הרבה פעמים כשהייתי נתקע בשאלה מסוימת ולא בטוח איך פותרים אותה או למה מתכוונים שם, הייתי מנסה לחשוב מה כותב הבחינה היה רוצה ממני כאן.

הייתי מנסה לחשוב “למה שהוא ייתן לי את הנתון הזה בשאלה ולאן הוא מנסה לחתור כאן.” או לחלופין, במקצועות הומאניים בבית הספר כמו היסטוריה הייתי מנסה לחשוב “איזה תשובה המורה שלי היה רוצה לראות כאן.”

בהנחה ואתם הייתם נוכחים בכמה שיעורים או הרצאות של המורים שלכם, זה משהו שלחלוטין אפשר לדמיין בראש אחרי שמכירים קצת את הבן אדם שמולכם.

ולפעמים, זה היה הדבר שהציל אותי בשאלות וגרם לי לקבל 100 במבחן ולא 90. כי הייתי יודע שאם יש מנחה שאוהב שאלות מכשילות ויש שאלה שנראית לי קלה מידי, אז שווה להתעכב עליה.

או לחלופין אם יש מנחה או מורה שאוהב תשובות סופר מפורטות, אז שווה להתעכב כאן קצת יותר על פירוט של כל שאלה כדי לחלץ עוד נקודות. דרך אגב, יש מורים ומנחים שאוהבים דווקא תשובות קצרות וענייניות ואז כמובן הייתי נמנע מלפרט סתם.   

בקיצור, פשוט זכרו שגם המנחים והמורים שלכם הם בני אדם, ולכן יהיו תשובות שהם יאהבו יותר ותשובות שהם יאהבו פחות. על כן, נסו להתאים את התשובות שלכם לסוג התשובות שהם מעדיפים.

נסכם

כמו שאמרתי, הפוסט הזה נועד לאנשים שרוצים לדעת איך לקבל 100 במבחן. אבל, הוא יוצא מנקודת הנחה שהרגלי הלמידה שלכם כבר טובים ושאתם יודעים איך להצליח במבחנים באופן כללי בצורה לא רעה.

אם זה לא המצב, ואתם קצת מתקשים במבחנים, אני מציע לכם לקרוא גם את הפוסט הזה שנותן טיפים יותר כלליים ופחות מתקדמים מהטיפים שכאן.

אני מקווה שנהניתם מקריאת הפוסט ושהוא יעזור לכם לקבל 100 במבחן הבא שלכם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *